pátek 25. listopadu 2016

Recenze: Vatikánská princezna

Obálka titulu Vatikánská princezna - román o Lucrezii BorgiiNázev: Vatikánská princezna (z orig. The Vatican Princess)
Autor: C. W. Gortner
Nakladatelství: Alpress
Série: /
Anotace: Byla legendami opředená pověstná kráska Lucrezia Borgia zákeřnou femme fatale, anebo nevinnou dívkou, kterou příbuzní neváhali zneužít pro své cíle? Vztahy v rodině Borgiů jsou bouřlivé. Prchlivý bratr Cesare ji miluje, zato s bratrem Juanem se nenávidí, a otec, jehož zbožňovala, se neštítí ničeho. Lucrezia nemá na výběr. Pro své bezpečí se musí podrobit, a zda bude šťastná, nikoho nezajímá.

bůh Si nepřeje, aby hříšník zemřel, nýbrž aby žil a platil. - rodrigo borgia

Za zrod renesance může malebná Itálie, která jako jednotný stát v této době neexistuje. Na tomto poloostrově vládne několik šlechtických rodů svým městským republikám a papež je představitele katolické církve, se svým sídlem v Římě. Zde začíná příběh mladičké Lucrezie ze španělského rodu Borgiů. Její otec, kardinál Rodrigo Borgia, se zúčastnil konkláve, byl zvolen za papeže a přijal své nové jméno coby Alexandr VI. Vzápětí se z Lucrezie stává nejžádanější mladou dívkou Itálie, protože každý rozumný šlechtit chce mít dobré vztahy s papežem. Je pěšákem na šachovnici, se kterým si každý dělá, co chce. Dokáže se však Lucrezie vzepřít osudu a vymanit se z tak krvavé hry o moc?

Dodnes historikové spekulují, jaká vlastně byla.
Jak jistě mí čtenáři ví, před nějakou dobou jsem publikovala recenzi na knihu zvanou Assassin's Creed. První díl je zaměřen na renesanční Itálii a hrdina Ezio Auditore se chce pomstít za zradu. Hlavní zápornou postavou se stává onen Španěl, Rodrigo Borgia, který má velice smělé cíle - a to dosáhnout papežského stolce. Avšak tahle kniha není o proslulém muži, který změnil dějiny osad v Americe, ale o jeho velice populární dceři, Lucrezii Borgi. Často je nazývána femmou fatale, neboť měla mnoho nepřátel, kteří byli proti tomuto španělského rodu. Obecně je známé a potvrzené, že její vlastní bratr Cesare Borgia, výtečný vojenský taktik, byl do ni zamilován. Tohle však není kritický životopis, ve kterém autor hrdinku vylíčil v tom nejhorším světle. Snažil se dokázat, že nemusela být jako všichni ostatní z tohoto rodu. Jaký si na ni utvoříte názor, to už záleží na vás...

Když jsem zahlédla podpisek, vzpomněla jsem si na pár gameplayů z Brotherhoodu (další díl série AC), kde Lucrezie zastávala malinkatou roli. Samozřejmě jsem vůči ní cítila averzi, protože jsem byla a vždycky budu s assassínama. Přesto mi můj vnitřní hlásek našeptával, že tu knihu bych si měla přečíst, už kvůli tomu, že historii miluji :) Mé nálady v průběhu čtení byly různé. Buď mě některé scény pobuřovaly, nebo naopak byly podány skvěle. Bohužel jsem tuhle knihu četla déle, než jsem plánovala. Četla jsem pouze na cestách do školy a domů, jindy jsem byla zaneprázdněna povinnostmi, které jsem nemohla dlouhodobě zanedbávat. Možná, že kdybych měla na čtení více času, mohla bych to přelouskat do dvou týdnů a utvořila bych si jiný názor, než mám já teď. No co naplat, jednou tu recenzi napsat musím =D

Lucrezii ztvárnila Holliday Grainger.
Je mi líto, že autor se nerozhodl pro sérii. Zas pochopím, že psát sérii je nesmírně těžké, musíte novějšími díly přebít ty starší a ne vždy se to daří... Přesto pan Gortner má s psaním sérií zkušenosti a mohl třeba vytvořit duologii - rozhodně bych nebyla proti. Na mé konečné hodnocení měl vliv dodatek autora. Nezapomněl se zmínit, kolika historickými prameny musel projít, aby se odhodlal k napsání tak obsáhlého příběhu. Přesto si myslím, že větší psina by nastala v pokročilejšímu věku Lucrezie, kdy se musela potýkat s intrikami její švagrové. Tak si teď uvědomuji, že historie je vlastně jeden velký spoiler =D Už dopředu víte, co se stane, přesto se o tom učíme. Ale vraťme se zpátky... Ještě dodatečně napsal, že některé historické události si malinko překroutil, aby lépe zapadaly do příběhu, nebo vyjádřil své konspirační teorie na otázky, které si už v dnešní době jaksi nezodpovíme...

Krásnou patronku umění vykreslil, jak nejlépe umí. Snažil se vcítit do její situace a uvažoval, jak by se asi zachovala. Žít ve víru intrik už v tak mladém věku je velice nebezpečné. Nejen, že vám to poškodí pověst (protože do intrik se zaplétaly i celé rodiny), ale bude to mít efekt na vaši povahu a duši. Lucrezie byla lvicí bojující za svobodu svého rozhodnutí, přesto slepě věřila svému otci a taktéž i celé rodině. Myslím si, že čtením tohoto příběhu pochopíte, jak to měly dámy z vlivných rodin těžké. Renesance, coby umělecký směr, je nádherná, ale už v této době se děly odpornosti, o kterých se nám může jen zdát. Nakonec jsem pozměnila své hodnocení a knize dávám 4 hvězdičky. Je krásné, že v dnešní době nalezneme autory, kteří se raději věnují minulosti. Kdyby pan Gortner napsal druhý díl, vsadím se, že bych ho ohodnotila plným počtem :)

Obálka
Co mi snad nejvíc vadí, je obálka. Lucrezia měla bledou tvář a blonďaté vlasy. Rozhodně nebyla do bronzova opálena, jako by chodila do solárka, a určitě neměla krvavě rudé vlasy.
Německá - Anglická - Lotyšská