neděle 18. října 2015

Recenze: Mortal Instruments: Město ze skla

Město ze skla (Nástroje smrti, #3)Název: Mortal Instruments: Město ze skla (z orig. The Mortal Instruments: City of Glass)
Autor: Cassandra Clare
Nakladatelství: Mladá fronta
Série: 3. díl
Anotace: Aby Clary zachránila život své matce, musí se vydat do Skleněného Města, dávného domova všech lovců stínů, přestože vstup do města bez povolení je proti Zákonu a porušení Zákona se trestá i smrtí. A aby toho nebylo málo, dozví se, že Jace ji ve městě nechce a Simona uvrhli lovci stínů do vězení, jelikož jim upír, kterému neublíží sluneční světlo, připadá krajně podezřelý. Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a nalézá přitom spojence v tajemném lovci stínů Sebastiánovi. Valentýn sbírá veškeré své síly, aby jednou provždy zničil všechny lovce stínů, a jediná šance, jak ho porazit, spočívá ve spolupráci s odvěkými nepřáteli. Dokáží však podsvěťané a lovci stínů zapomenout na vzájemnou nenávist a bojovat za společnou věc? Jace si uvědomuje, jak moc je ochoten kvůli Clary riskovat. Podaří se Clary získat vládu nad svými nově objevenými schopnostmi a zachránit Skleněné Město?

Clary touží po záchraně života své matky Jocelyn. A proto se musí vydat do Alicante (Skleněného Města), dávného domova všech lovců stínů, přestože vstup do města bez povolení je hodné trestu Zákona, a to smrtí. A aby toho nebylo málo, dozví se, že Jace ji v Idrisu nechce, kvůli její bezpečnosti a Simona uvrhne Spolek do vězení, jelikož jim upír, kterému neublíží sluneční světlo, připadá krajně podezřelý. Clary postupně odhaluje další střípky z minulosti své rodiny a nalézá přitom podporu tajemného lovce stínů Sebastiána, který v ní probouzí pocit, jako by ho znala. Valentýn mezitím sbírá veškeré své síly a je hoden obětovat cokoliv, aby jeho plán vyšel. Dokáží se lovci stínů spojit s dětmi Noci, Luny a Lilith, aby bojovali za společnou věc? Podaří se Clary zachránit Skleněné Město svými nově objevenými schopnosti?

nikDo není dokonalý. Dokonce ani spolek. - Jace Morgenstern


Je to tu! Finále série! Počkat... ono to vlastně dál pokračuje, že? O.o Ano je to tak, původně tenhle díl měl být koncem celé této série, ale díky prosbám fanoušků se rozhodla autorka Cassandra Clare napsat pokračování :) Jestli to bylo kvůli finanční krizi, to fakt nevím =D
Každopádně jsem ráda, že tahle série neskončila... Respektive skončila, ale až o pár set stran později. O čem by mohly být následující příběhy zase (vážně) nevím, avšak mám jisté teorie, ale nerada bych se přela s Andělem :P

Kniha mne příjemně překvapila. Oproti předchozím dvou dílům měla při startu nastavenou vysokou laťku. Neříkám, že vše bylo dokonalé. Některé události mi přišly poněkud unáhlené... nebo spíš nedodělané (třeba ta věc s Jocelyn). Ale náladu mi dokázalo zvednout prostředí Idrisu, které bylo takové... magické :) Vůbec bych nic nenamítala, kdyby se sepsaly příběhy tamějších obyvatel. Bylo by to skvělé. Ale zpět k tématu.
Byla jsem zaujatá počtem zvratů, kterými autorka nešetřila. Dokázala tak udržet mou pozornost při čtení, což se hodilo, protože tahle série mi dělá veliké obtíže při čtení. Netuším, zda-li je to schopností překladatelky nebo autorčiním psaním. Tak snad ty další díly přežiju ve zdraví =D

Ukázka: ''Jsem muž,'' sdělil jí, ''a muži nekonzumují růžové nápoje. Ztrať se, ženo, a hleď mi přinést něco hnědého.''
''Hnědého?'' Isabela se ušklíbla.
''Hnědá barva je mužná,'' prohlásil Jace a volnou rukou lehce zatahal za zbloudilý pramen vlasů z Isabelina účesu. ''Jen se povívej na Aleka.''
Ale truchlivě sklopil oči ke svému svetru. ''Dřív býval černý,'' zamumlal. ''Jenže pak vybledl.''
''Možná by se to dalo trochu vylepšit čelenkou s flitry,'' navrhl Krasomil a natáhl ke svému příteli ruku s něčím modrým a třpytivým. ''Jenom takový nápad.''
''Raději tomu pokušení odolej, Aleku.'' (str. 434/435)

V příběhu se objeví několik nových postav. Nejvýraznější je Sebastián, černovlasý a velice empatický chlapec, který se ke Clary neotočil zády. Někdo by o něm řekl, že byl sympatický, ale mně tak nepřipadal xD Od začátku jsem měla jisté pochyby o jeho ehm... chování. Už to, že si Clary myslela, že ho zná, mě znepokojeně zaráželo. Dalo by se též o knize říct, že bylo lehké předvídat ''pár'' událostí. Pouze dvě události mě dokázali na malou chvíli vykolejit.
Líbilo se mi, jak autorka se začala věnovat (komplikovaným) vztahům vedlejších postav. Třeba takový Alek a Krasomil Magnus. Proboha, jak já jsem tak ráda, že se to tam začalo řešit! =D Víc promluv ze strany Aleka, prosím. Nebo by se mohla napsat novelka O.o Byla bych ochotná do toho ty peníze vrazit xD =D

Kdyby měla série skončit touto knihou, vůbec bych se nehněvala. Konec byl naprosto... okouzlující! :3 Mé nadšení z konce bude navždy v mém srdci. Víc slov k tomu není potřeba... Knížku jednoznačně hodnotím 5 hvězdičkami!

Shrnutí
Klady - dobře zpracované prostředí; komplikované vztahy, které se záhy vyřeší; bravurní konec.
Zápory - komplikované čtení (já samotná jsem tu knihu četla měsíc); místy děj byl předvídatelný.


Obálka
Ta anglická je naprosto parádní :))
Italská - Anglická - Slovenská
Città di vetro (Shadowhunters, #3)   City of Glass (The Mortal Instruments, #3)   Mesto skla (Nástroje smrteľníkov, #3)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem ráda za každý váš komentář! Děkuji vám za něj ♥
Kritiku, rady i pochvalu beru, koneckonců... i já se mám ještě co učit :)