čtvrtek 7. července 2016

Recenze: Řeky Londýna

Název: Řeky Londýna (z orig. Rivers of London)
Autor: Ben Aaronovitch
Nakladatelství: Argo
Série: 1. díl
Anotace: Jmenuji se Peter Grant. Ještě nedávno jsem byl obyčejný četnický zelenáč v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci jsem se ale při vyšetřování jisté vraždy pokusil získat svědeckou výpověď od muže, který byl sice mrtvý, ale jinak znepokojivě výřečný, což mi zajistilo pozornost vrchního inspektora Nightingalea, posledního čaroděje Anglie. A právě tehdy začal můj příběh. Nyní jsem policejní detektiv a čarodějův učeň, první učedník za padesát let, a můj svět už není zdaleka tak jednoduchý, jak býval.

Peter Grant je konstábl v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci při vyšetřování vraždy v Covent Garden vyslechne svědeckou výpověď od muže, který už pár desítek let není naživu. Po této zkušenosti si ho pod svá křídla převezme vrchní inspektor Nightingale, poslední čaroděj Anglie, a začne ho brát jako svého učně. Společně se musí postavit případu, protože nad Londýnem se začnou stahovat magická mračna.


mOhl to být kdokoliv, nebo to byl osud?


Už nějakou dobu postávala na poličce a začal se na ni sypat prach. V tu chvíli mi bylo jasné, že bych si ji mohla přečíst - držím se pravidla, že všechny knížky v mé malé knihovničce musí být přečteny. Jak jsem vůbec k ní přišla? Rozhodovala jsem se v knihkupectví mezi ní a pár dalšími jednotlivci a nakonec jsem si vylosovala Řeky Londýna. Rozhodně zaujme tou nádhernou obálkou, je taková vodnatá :) Grafička se vynasnažila a myslím si, že svůj úkol vytvořit ještě hezčí obálku splnila na výbornou.

Na Bena Aaronovitche by jste si měli dávat dobrý pozor. Není to začínající autor, na kontě má už pár knížek (myslím příběhy Doctora Whoa) a příběh už od začátku drží na vysoké laťce. Žádné opisování, jde se rovnou do akce! Příběh začíná vyšetřováním vraždy Williama Skirmishe a zrovna zde náš hlavní hrdina figuruje. Poslechne si svědeckou výpověď od ducha a usoudí, že se začínají dít zvláštní věci. Pak na scénu vstoupí poslední čaroděj Anglie, inspektor Nigtingale, který ho vezme za svého učně a začne mu vysvětlovat, jak to tady vlastně ve městě a vůbec na světě chodí. Jednoduše řečeno, všude je magie, kam se jen podíváte. Žádné ministerstvo, jako v Harrym Potterovi, nevedou a všichni si žijí vlastním životem. Myslím si, že čarodějem nebo čarodějkou se tam může stát každý. Stačí usilovně trénovat a ti, kteří mají pro to vlohy, no těm to jde snadněji... :) 

Ukázka: Kolegové mi sdělili i jméno a adresu oběti: Brandon Coopertown, Downshire Hill, Hampstead.
"Vy jste na toho psa seslal zaklínadlo," prohodil jsem cestou z domu.
"Jen takové slabé."
"Tak kouzla existují. A vy jste tudíž... co?"
"Čaroděj."
"Něco jako Harry Potter?"
Nightingale si povzdechl. "Ne, jako Harry Potter ne."
"V jakém smyslu?"
"Nejsem literární postava." (str. 39)

Bylo zajímavé číst z pohledu konstábla Petera Granta. Je to chytrý chlapík se špetkou humoru. Ráda jsem se dočetla, jak společně s ostatními policisty nenávidí ty jejich helmičky a stále je nosí jen proto, že veškeré návrhy na nové a hezčí helmy vypadaly katastrofálně. Překvapil mne i znalostmi z chemie, biologie a dějepisu. Je fajn zjistit obory s neskutečně složitými názvy nebo kde dříve stále šibenice nebo jak zkažená byla britská společnost v osmnáctém století =D Vše co potřebujete a nepotřebujete vědět v jedné kostce knížce (y) Taky rád naráží na jiná odvětví metropolitní policie a chvilku mi trvalo, než jsem se v tom zorientovala. Bez úspěchu. Jestli zvažujete kariéru policisty nebo studujete na policejní škole, rozhodně neváhejte a přečtěte si tu knihu! Určitě vám některé souvislosti lépe klapnout a procvičí to vaše logické myšlení, kdo bude oním vrahem? :) Peterovu parťačku, Lesley, jsem měla ráda, byla vtipná a myslelo jí to. Není jako jiné hrdinky, nejspíš to bude tím, že mají úplně jiný věkový rozdíl, tipuji jí tak 27 let. Za to víc jsem měla raději Beverley Brookovou :3 Ta holka, ta měla hubu nevymletou (jako já) a rozhodně není ztracený případ a nenechá se jen tak ztrapnit =D Z jejích sester byla nejlepší. Naopak nejhorší byla Tyburn, káča jedna =D Chápu, že má vysoké vzdělání lvl. dělala jsem Oxford a četla jsem Machiavelliho v originále, ale dělat ze sebe tu zlou jí nesluší :/ Očekávám že v dalším díle bude hrát větší roli, protože mrhat takovým talentem se nepřísluší...

Jestli jste zaznamenali lehce vulgární mluvu, omluvte mne prosím =D Za to můžu vinit Petera Granta, který občas vypustil nehezké slůvko. Rozhodně nedoporučuji osobám mladším než třináct nebo čtrnáct let, protože tahle kniha žádá velkou soustředěnost a jestliže tak neučiníte, nemusíte ji vůbec číst xD Příběh je velice kvalitní, ale je obalen ve psychologii a dalších tunách jiných vrstev (ekologie, bla bla bla). Díky překladu se to čte hezky, ale když uprostřed kapitoly založíte prst a budete pokračovat až za dvě hodiny, ztratíte se v dalších tunách informací ve vyšetřování ;) Jak jsem již zmínila, procvičíte si logické myšlení a možná přijdete na pachatele dřív, než samotní dva vyšetřovatelé ve spolupráci s dalšími odděleními, kteří něco málo a tomto magickém světě vědí, ale tají to před veřejností (něco jako americká vláda o těch mimozemšťanech, teď o tom Prima ZOOM pouští různé pořady xD). Řeky Londýna je fantastická městská fantasy s překvapivými zvraty v ději a s pár narážkami na Harryho Pottera :) Jsem okouzlena prostředím Londýna a jeho historií a pokud jste na tom podobně, rozhodně neváhejte - 4 hvězdičky!



Obálka
Německá - Portugalská - Anglická
Die Flüsse von London (Peter Grant, #1)   Enigmas de Londres   Rivers of London (Peter Grant, #1)

2 komentáře:

  1. Já ji strašně chci už dlouho a držím se ze všech sil do výplaty. Stanovila jsem si patnáctého jako mez, do kdy nesmím nakupovat a už toho dlouho lituju :) Tvoje recenze mi v sebeovládání zrovna nepomohla, protože teď bych ji nejraději měla hned :). Snad se vydržím těch pár dní ještě potýrat.
    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéj, tak to tě upřímně lituji :/ Budu držet palce, zvládneš to! ;)

      Vymazat

Jsem ráda za každý váš komentář! Děkuji vám za něj ♥
Kritiku, rady i pochvalu beru, koneckonců... i já se mám ještě co učit :)